EK Majorette Tsjechië - Praag

Rowan Smit en ik zijn naar de Europese Kampioenschappen Majorette in Tsjechië geweest.  Op 10 oktober ’s ochtends om 5.15  uur vertrokken wij vanaf de parkeerplaats bij het N.S. station met onze ouders en 3 instructrices met hun vrienden. Na een hele lange reis en een paar tussenstoppen kwamen wij ’s avonds om 9 uur aan. Wij waren erg moe, we hebben wat gegeten en zijn toen naar bed gegaan.

Vrijdagmorgen hoefden we pas op half 8 uit bed en dat was uitslapen volgens Angelique van Hees, onze bondscoach. We kregen onder begeleiding van een gids een rondwandeling door Praag. We zagen de burcht van Praag met de wisseling van de wacht en gingen in de mooie kathedraal kijken. Daarna lekker warme chocomel met slagroom! Na een wandeling over de Karelsbrug kwamen we in het oude centrum van Praag. Na een rondwandeling van ongeveer 3 uur (!) gingen we terug naar de bus op weg naar de sporthal waar de Europese Kampioenschappen zouden plaatsvinden. De zaal was niet zo groot en de vloer spiegelglad. Wij mochten hier even intrainen temidden van majorettes uit Engeland, Zwitserland, Kroatië enz.  Alle supporters uit Nederland begonnen met het versieren van de “”Nederlandse tribune”met oranje vlaggen, slingers en allerlei oranjespullen. Daarna gingen we terug naar het centrum van Praag voor de officiële opening wat niet zo veel voorstelde. Het was erg koud en er waren ook majorettes in ouderwetse uniformen met laarzen. We waren blij dat we een trainingspak aan hadden. Daarna gingen we snel naar de bus om naar het hotel te gaan voor het eten. Elke morgen en avond stond er een buffet,  koud en warm. Daarna moesten we naar bed.

Zaterdag liep de wekker tegen zes uur af, vandaag moesten wij optreden. Na het ontbijt in de bus op weg naar de sporthal. Daar kon iedereen plaatsnemen op de tribune. Elke keer als er Nederlandse meisjes moesten optreden werd er keihard door zo’n 150 supporters geschreeuwd en gezongen.Wij waren tegen één uur na de middag aan de beurt. Angelique

bleef bij ons. Ook onze voorzitter Adri v.d. Weide kwam een kijkje nemen in Praag, helemaal om ons te zien optreden! Geweldig en gelukkig nog net op tijd omdat hij de sporthal niet had kunnen vinden. De show ging redelijk, al hadden wij wel last van  de gladde vloer. Opgelucht konden we toen naar de rest van de shows kijken, welke tot ’s avonds half 8 duurde. Daarna naar het hotel, eten en feest vieren in de pianobar.

Zondag weer heel vroeg op, naar de sporthal. Dit was de dag voor de shows van de groepen en de prijsuitreiking!  Na heel lang wachten was het om 5 uur tijd voor de prijsuitreiking. Alle deelneemsters mochten opmarcheren. Nadat er in de pauze nog een dansschool uit Tsjechië had opgetreden en er één grote polonaise met alle deelneemsters was, was het zover. Nederland heeft veel prijzen in de wacht gesleept en het Nederlandse volkslied moest ook vaak worden gespeeld. Wij zijn 8e geworden van heel Europa! Als laatste werd de landenprijs uitgedeeld voor het land met de beste supporters en voor het derde jaar mocht Angelique van Hees de beker meenemen voor de beste supporters van Nederland! Hierna werd de Europese vlag officieel gehesen en de spelen afgesloten. We gingen met z’n allen naar het hotel waar we gingen eten in een aparte ruimte want er werd ook gefeest! Ook waren er natuurlijk veel speeches waarin iedereen werd bedankt, alle uitslagen bekend werden gemaakt en dit ging door tot heel laat in de avond!

Maandagmorgen; kwart over zes ging de wekker, gauw ontbijten, koffers inpakken en op naar de bus richting Nederland. Wat waren we nog moe!!  Om half één ’s nacht kwamen we aan in Nunspeet. Er stonden enkele ouders/supporters ons op te wachten met de Nederlandse vlag en bloemen. Blij dat we weer thuis waren en volledig uitgeteld lagen we weer laat op bed. Het was een vreselijk leuke vermoeiende ongelooflijke ervaring!